In de zomermaanden, zeker in de vakantieperiode, is het minder druk op de weg. Je kunt lekker doorrijden naar je werk. Maar soms kom je voor onverwachte verrassingen te staan. Net voordat ik de oprit van de A2 naar Utrecht wil oprijden merk ik dat er wat aan de hand is. Een fuik van rood-witte palen bepaalt mijn pad en die gaat niet de oprit op. Die is namelijk afgesloten voor onderhoud. Ik kan alleen rechtdoor naar Vinkeveen. Het is een provinciale weg, keren is onmogelijk of in ieder geval niet raadzaam in verband met de verkeersveiligheid. Noodgedwongen rij ik helemaal door naar Vinkeveen voordat ik terug kan rijden.
Geen waarschuwingsborden
Ik zit op het vinkentouw, want ik ga niet op tijd op mijn werk komen. Normaal moet je melden dat je om wat voor reden dan ook te laat bent. In mijn hoofd maalt het. Waarom stonden er niet eerder waarschuwingsborden dat de weg was afgesloten toen ik die N201 opreed, want dan had ik kunnen anticiperen. En het gaat om een langere periode las ik op een geel bord.
Eindelijk kan ik keren. Welke route kan ik nu het beste volgen om zo snel mogelijk in Utrecht te zijn? Binnendoor via Breukelen? Maar dat is met al die stoplichten niet de snelste optie. Dan maar terug naar Hilversum en via de A27 en de N230, rondweg Maarsen. Ik geef flink gas.
Bellen
Weet ik het nummer van Randstad uit mijn hoofd? Nee, de mobiel zit in mijn tas. Niet handig om nu te gaan zoeken. Doorrijden en proberen zo snel mogelijk bij het distributiecentrum te komen. Om vijf over zeven gaat de telefoon. Of er iets aan de hand is? Ik leg uit dat ik onderweg ben maar dat de oprit van de A2 was afgesloten en ik via een grote omweg naar ze toe kom.
‘Doe rustig aan en rij voorzichtig, dan zie ik je zo.’
Ja, denk ik dat eerste kwartier van mijn dagloon ben ik toch al kwijt. Ik rij op de Zuilense Ring en volg de borden industrieterrein Lage Weide en moet opletten dat ik niet verkeerd rij. Om zestien minuten over zeven klok ik in, nog een kwartier salaris ingeleverd…
Nog een wegafsluiting
Op de terugweg zie ik op mijn alternatieve route via de N230 ook gele borden staan die een wegafsluiting aangeven. Vanaf volgende week ligt ook deze mogelijkheid om op mijn werk te komen er voor meer dan een maand uit wegens groot onderhoud aan de weg. Krijg nou wat. Handige planning bij Rijkswaterstaat!
Het is vanaf nu elke werkdag uitzoeken welke route ik kan rijden en hoelang ik onderweg ben. Ik wil niet weer te laat komen.
Verkeersboete
Veertien dagen later kom ik via de toeristische route Breukelen en Oud-Loosdrecht thuis. In de brievenbus ligt een brief van Centraal Justitieel Incassobureau met die paarse steunkleur over de pagina. Een verkeersovertreding. Te hard gereden: 81 euro boete. Ik kijk naar de locatie, het is op de Atoomweg in Utrecht, het laatste stukje weg op het industrieterrein voordat ik bij de Hema ben. Ik heb daar in de middenberm inderdaad sinds kort een bouwtoezichtcamera van de politie zien staan, maar niet verwacht dat het ook een flitspaal zou zijn.
Dure les
Een bang vermoeden bekruipt me. Ik rij daar iedere keer langs, niet met een enorme snelheid maar wel harder dan de toegestane vijftig kilometer per uur. En op die ochtend iets sneller omdat ik vanwege de wegomlegging te laat was. Maar ik vrees dat ik nog drie bekeuringen zal krijgen, omdat ik niet wist dat ik daar iedere keer geflitst werd. Een erg dure les. Gewoon een week voor niks gewerkt, want inderdaad na elke werkdag ligt er keurig een volgende bekeuring op de mat. De bedragen schommelen tussen de 70 en 81 euro. Ik baal er enorm van, waarschuw alle collega’s die ook via die route rijden.
Ik overweeg om bezwaar aan te tekenen maar weet het antwoord al: je mag daar niet harder rijden. Het is me totaal onduidelijk waarom die flitspaal daar op een redelijk rustig industrieterrein staat, maar het is zeker een flinke melkkoe voor de gemeente Utrecht. Ik heb mijn deel betaald. Vanaf nu zal ik niet harder dan vijftig rijden als ik de camera passeer, hoe irritant andere auto’s achter mij dat ook vinden.





