Sinds een aantal weken is er iets aan de hand in Hilversum. Eerst heb je het niet door, maar als je het weet en erop gaat letten dan gaat het je beslist opvallen. De eerste keer dat ik het merk is tijdens een fietsrondje. Ik kom van de hei af en neem een shortcut via een woonerf. Voor een garage staan ze: drie groene robuuste vervoersmiddelen. Ik denk nog wat grappig, allemaal hetzelfde en allemaal knal groen. Is iemand een verhuurbedrijf voor scooters begonnen? Maar waarom midden in een woonwijk? Wat een rare plaats. Verder besteed ik er geen aandacht aan, totdat ik de volgende dag op een trottoir, op een onverwachte plek, opnieuw een groene GO zie staan. Vanaf dat moment ben ik alert.
Op donderdag valt mijn oog op een artikel in de Gooi en Eembode. Een pagina over een nieuw initiatief in mijn woonplaats. De elektrische leenscooter van GO! Sharing om van A naar B te reizen. In plaats van de auto neem je de scooter. Het elektrische deelvervoer zorgt voor minder auto’s op de weg, minder CO2-uitstoot en minder drukte. Een goed idee zeker in mijn stad die best wel vaak last heeft van verkeersinfarcten. Zeker in de ochtend of avond als je de mediastad in of uit wilt.
Het Gooise verkeersbeleid is al jaren een probleem. Ben je hier niet bekend en moet je ergens in de binnenstad zijn met de auto dan wens ik je veel succes. Het is een kluwen van eenrichtingsverkeer. Als een automobilist stopt, zijn of haar raampje naar beneden doet en ten einde raad vraagt waar de Violenstraat is, moet je antwoorden: ‘U bent er vlakbij maar u had zojuist linksaf gemoeten, nu moet u het hele rondje opnieuw rijden en dan goed opletten dat u de afslag, die hier net achter u ligt, niet weer mist.’ Om gek van te worden!
Nu dus de groene scooters, die al in meerdere steden gebruikt worden. Een initiatief om een gedragsverandering teweegbrengen van ‘iedereen een eigen voertuig’, naar ‘gebruik wanneer je het nodig hebt’. Het zorgt voor minder verkeersopstoppingen en het terugdringen van de ruimtebesteding voor parkeerplaatsen. Met deze scooters dragen gebruikers niet alleen bij aan een beter leefmilieu, het scheelt ook in de portemonnee: je hebt geen eigendomskosten en betaalt alleen per minuut die je reist, vanaf 23 cent.
Niet snel nadat de honderd scooters beschikbaar zijn, verschijnen er klachten op sociale media. Sommige mensen worden er gek van, want de ‘groene jongens’ duiken overal op, en staan op de meest vreemde plaatsen geparkeerd, waardoor ze de doorgang voor voetgangers of hulpdiensten belemmeren. Ze zijn zelfs al in een vijver ontdekt, maar dat zal vandalisme of dronkenschap zijn geweest.
Ik ken het leasesysteem van mijn laatste vakantie in Helsinki, maar dan met elektrische steps, die je ook overal tegenkwam, zag staan of liggen. ’s Avonds laat ging daar echter een busje door de stad om ze op te halen en naar een centrale parkeerplek te brengen. Gebeurd dat met de GO’s hier ook? Ik weet het niet, maar ik zie ze nu overal en elke dag. Je zou er bijna een Schallmaierverzameling van gaan aanleggen. Fotoredacteur Frank Schallmaier plaatst in de Volkskrant vaak een serie foto’s waarop dezelfde voorwerpen in verschillende situaties te zien zijn.
Zelf zal ik niet zo snel gebruik gaan maken van dit duurzame deelvervoer – zeker nu ik de fiets heb herontdekt – maar ze zijn populair bij jongeren. Bij navraag blijkt dat als je de app download je daarop kunt zien waar in jouw buurt de dichtstbijzijnde scooter staat. Je krijgt een code waarmee je de scooter kunt starten en je moet bij het achterlaten een foto uploaden van de parkeerplek waar je hem achterlaat.
Ik denk dat het voor de inwoners van Hilversum een kwestie van ‘even wennen’ is dat er her en der opvallende GO’s op het trottoir staan.