Er staat een harde wind als ik van mijn werk terugkom en langs de Loosdrechtse Plassen rij. Een paar surfers trotseren het ruwe water. Ik vind dat getuigen van lef. Een wetsuit beschermt ze tegen het koude water, maar toch. In mijn verwarmde auto aanschouw ik hun prestatie. Op de radio klinkt ‘You’re the voice’ van John Farnham https://youtu.be/tbkOZTSvrHs Kan het toeval zijn?
Ik associeer dit nummer voor altijd met watersport en ben meteen terug in een herinnering. In 1988 organiseert de Hiswa de 33ste watersporttentoonstelling in de RAI te Amsterdam. In deze editie staat de jonge provincie Flevoland centraal. Door haar ontstaansgeschiedenis heeft de polder een grote binding met het water en biedt het allerlei mogelijkheden voor de watersport. Denk aan het IJsselmeer, Ketelmeer, de randmeren en de vaarten die de provincie doorkruizen.
Voor de lokale tv-omroep in Dronten (VLOD) waar ik vrijwilliger ben, reden om een speciale uitzending daaraan te wijden. Gehuld in onze donkerblauwe VLOD-T-shirts reizen we naar het congrescentrum om daar in de stand van de provincie Flevoland een opnamestudio te bouwen. Het vergt een goede organisatie, want de opnamen zijn op vrijdag en de dag erop is de uitzending. In de set worden gesprekken gehouden met mensen van de beurs: de leuke PR-manager, de directeur van de HISWA, iemand van de provincie, de dame van de VVV en de wethouder uit Dronten die met een groot Ketelmeerplan (bouw luxe bungalows en jachthaven) bezig is. Daarnaast een gesprek met de Rijkspolitie over de veiligheid op het water. We houden ‘straatinterviews’ met bezoekers. Verder maken we een impressie van de dingen die op de watersportbeurs te zien zijn. Het allerduurste jacht van anderhalf miljoen dat je met speciale sloffen moet betreden. Een demonstatie plankzeilen voor jongeren in het HISWA-theater (waterbassin) en een modeshow waar de marinekleuren wit, blauw en zwart de overhand hebben.
De dag wordt volgens een strak draaiboek afgewerkt. Op de stand van de provincie draait continu in een immense verrekijker de film ‘Flevoland in de kijker’ en daar onder zit het bewuste nummer van John Farnham gemonteerd. Het intro van het nummer en het doedelzakgedeelte zijn daar uitstekend geschikt voor. Voor onze eigen uitzending maken we dankbaar gebruik van deze watersportbeelden uit de provincie.
Na een intense dag van opnamen moet het ’s avonds direct gemonteerd worden omdat het de volgende dag op de buis gaat. Je hebt dan een dag met slepen en zeulen met apparatuur door de enorme oppervlakte van de congreshallen achter de rug. De spanning of het schema wel lukt en je werkt de ganse dag in het omgevingslawaai van zo’n beurs. De muziek en vele mensen die langs schuifelen zorgen voor een onderhuidse vermoeidheid. Dat achtergrondgeluid maakt de montage soms ook lastig. Dat betekent een avond en nacht doorwerken om het geheel aan elkaar te krijgen.
Het is een enorme klus en pas in de vroege ochtend is de montage klaar. Omdat de presentatrice niet op dat tijdstip aanwezig is, doe ik zelf een voice-over, waarvan de programmaraad achteraf wel weer zal vragen wie er nu weer is overleden (omdat ze de stem te serieus vinden)? Ik geef toe voor voice-overs ben ik niet in de wieg gelegd.
In de vroege ochtend lift ik moe maar voldaan naar Kampen voor een paar uurtjes slaap. Om twee uur ‘s middags moet ik alweer present zijn in de studio voor de regie van de semi-live uitzending. Het grootste deel staat op tape maar wordt aangevuld met het Lokaal Journaal, dat op die zaterdag nog gemaakt wordt. Een verdwenen huiskat zorgt voor de nodige commotie als de eigenaar graag een oproep wil doen of iemand het geliefde huisdier heeft gezien of beter heeft vonden.
Op zondag is na de kerkdienst de herhaling van de uitzending. Zo ben je er dus het gehele weekend mee bezig. Maar je haalt er wel een enorme kick uit als zo’n speciale uitzending gelukt is. Je leeft dan een weekend lang op een grote adrenalinekick.
Grappig om de HISWA- uitzending nu jaren later terug te zien. Hoe trots je bent op de geleverde prestatie, terwijl de uitzending toch traag oogt. En welke regievoering is gebruikt. De gesprekken beginnen in een ruim shot en worden steeds closer naarmate het gesprek eindigt. Niet dat je dat tijdens de uiteindelijke montage echt merkt, maar ik weet dat dat de bedoeling was. #VLOD #flevoland