Kom veilig thuis

’s Ochtends instappen, autogordel vastgespen, en naar je werk rijden. Meestal voer je deze handelingen nagenoeg zonder nadenken uit. Moderne auto’s herinneren je er overigens per geluidssignaal aan dat je je gordel om moet doen. En dat is maar goed ook. Het dragen van autogordels beschermt tegen letsel bij ongelukken. Wanneer je geen gordel draagt, loop je de kans bij een botsing uit de auto te worden gelanceerd, hetgeen bijna altijd dodelijk is. Weliswaar zijn auto’s tegenwoordig uitgerust met airbags. Deze luchtkussens alleen bieden echter niet voldoende bescherming. In feite kan de kracht van een in werking getreden airbag serieuze tot mogelijkerwijs dodelijke verwondingen toebrengen wanneer je geen gordel draagt.

Al vijftig jaar verplicht

Het dragen van een autogordel is sinds het vijftig jaar geleden werd ingevoerd een automatisme voor velen geworden. Ik herinner me nog de botsproeven in de diverse autoprogramma’s uit die tijd, zoals ‘De Heilige Koe’ waarmee het belang van autogordels onder de aandacht werd gebracht. Een auto botste met verschillende snelheden op een betonnen muur. En dan zag je wat de gevolgen waren voor de dummy, de gele pop met zwarte stippen die als zogenaamde bestuurder zonder gordel in de auto zat. https://youtu.be/ep-95LMPXzA

Het duurde even voordat passagiers gewend waren aan het dragen van de gordel. Zelf betrap ik me er nog wel eens op dat als ik met iemand meerijd op de achterbank dat ik ‘vergeet’ me vast te gespen. Dat zit nog niet zo verankerd in mijn systeem.

Helmplicht

Begin 1975 was het dragen van een helm op motor en/of brommer al verplicht gesteld. Omdat ik nooit een brommer heb gehad, had ik daar weinig mee te maken. Als ik een stukje achter op de brommer bij een buurjongen meereed dan kon dat ‘onbestraft’ zonder, op de doodlopende weg waar we woonden.

Bij de zeldzame keren dat ik achter op de motor heb gezeten, vond ik de integraalhelm niet echt prettig, ik voelde me erg opgesloten en was blij als ik hem na een ritje weer af mocht zetten en vrij kon ademen.

Nu is de overheid onlangs opnieuw met een ‘Zet ‘m Op-campagne’ begonnen. Ditmaal voor fietsers. Voorlopig nog niet als een verplichting maar als een advies. Dit heeft vooral te maken met de toename van het aantal (zware) ongelukken waarbij fietsers gewond raken. Het gebruik van de snellere e-bikes en fatbikes in het verkeer zal daarbij zeker een rol spelen.

Niet sexy

Zelf draag ik nog niet standaard een helm. Bij de Hema moet ik soms de voorraad fietshelmen tellen en dan pas ik er weleens eentje voor de grap. Bij wielrenners ben ik wel gewend geraakt aan die helmen, en heeft het zeker iets sexy’s als Tadej Pogacars blonde haren door de gleuven heen pieken. Maar bij mezelf blijft het een gek gezicht. Nu weet ik wel, het gaat niet om de looks maar om mijn eigen veiligheid, om de bescherming van mijn hoofd. Daarnaast moet ik eerlijk toegeven dat ik genoeg hersenletselleed heb gezien om het belang ter voorkoming ervan in te zien. Dus bij een verplichting zal ik hem – eerst met de nodige tegenzin – gaan dragen. Voorlopig laat ik tijdens een fietstochtje mijn haren nog vrij in de wind wapperen.

Geef een reactie