Overdosis

Afgelopen zaterdag moest ik inspringen op de afdeling Aankomst Goederen. Het is een drukke dag op het distributiecentrum. De bulk aan artikelen die binnenkomt moet snel worden verwerkt. Dat wil zeggen: uitgepakt, geteld en gesorteerd in blauwe kratten zodat ze op de lopende band kunnen naar de afdeling waar ze in de schappen worden gelegd voor de orderpickers.

Deze functie is nieuw voor me en ik krijg een korte uitleg wat er moet gebeuren. Een scanner is mijn belangrijkste instrument en natuurlijk mijn stanleymes. Enthousiast ga ik aan de slag. Trolley met binnengekomen dozen pakken, scannen en de barcode van het artikel in die doos aflezen. Het aantal controleren en met precisie over de blauwe kratten verdelen. De scanner geeft aan hoeveel er in een krat moet.

Naast me staat een trolley voor het vrijgekomen karton en daarnaast een enorme afvalemmer voor het overtollige plastic. Beide zijn in een mum van tijd vol. Wat mij opvalt is het vele verpakkingsmateriaal dat er in dit bedrijf omgaat. Natuurlijk, het is nodig om de producten te kunnen vervoeren en te beschermen tijdens transport en opslag. Maar is het allemaal logisch verpakt?

Een voorbeeld: onderbroeken komen aan in een doos waarin ze per drie setjes van drie stuks (dus in totaal negen) in plastic verpakt zitten. Dat plastic moet eraf, want ze worden per setje van drie verkocht die bij elkaar in een kartonnetje gewikkeld zitten. Waarom dan deze in mijn ogen onnodige extra plastic verpakking?  

Terwijl het zweet me van het voorhoofd biggelt, denk ik wat een verspilling aan verpakkingsmateriaal en extra werk als je iets via internet bestelt en thuis laat bezorgen. Kan het niet anders?

Tuurlijk ik ken als orderpicker het gemak als een artikel met een hangertje in plastic is verpakt, want dat scheelt een hoop tijd en geworstel met de haakjes die in elkaar blijven haken. Om over de frustratie als het hangertje in het gaas van de pickkar verschrikt raakt, nog maar te zwijgen. Waarom zit er ├╝berhaupt een hangertje bij? Dat is makkelijk voor in de winkel. Maar dit artikel komt nooit in een winkel. Veel dingen die naar mijn idee niet logisch zijn. Maar ik heb geleerd dat je bij dit werk niet te veel vragen moet stellen of logisch moet redeneren.

Later nadat de artikelen via de shuttle bij de inpakkers terechtkomen, gaan ze opnieuw in een doos voor het vervoer naar de klant. Als het artikel breekbaar is gaat er noppenfolie omheen en soms nog een extra beschermlaag van bubbelplastic aan de binnenkant van de doos. Dat is veel verpakkingsmateriaal.

Is het een strijd tegen windmolens om afval te besparen in de logistiek? Zijn er slimme en duurzame oplossingen in de e-commerce als het om verpakkingen gaat? Het bedrijf verzekert me dat het haar verantwoordelijkheid neemt als het om het milieu gaat en dat negentig procent van haar verpakkingsmateriaal recyclebaar is.

Gelukkig is er bij de nieuwe productielijn een slim systeem in gebruik waarbij door de robot gekeken wordt naar de inhoud van de doos die naar de klant gaat. De kartonnen doos is van een speciale rillijn voorzien die ingedrukt kan worden, zodat er geen loos opvulmateriaal bij hoeft. Dat is een besparing van plastics en schuimfolie. Dus in ieder geval minder loos afval!

Ondertussen werk ik de overige dozen op de trolleys weg.

Geef een reactie